Dag 10

Locatie: Utrecht, Nederland
Interview met wijnboeren

Ik ben gaan zitten aan een vragenlijst die ik mee wil nemen in gesprekken met wijnboeren in Nederland en daar buiten.

De vragen, versie 0.3:
- Welke druiven zijn aangeplant of aangeplant geweest?
- Wat zijn de ervaringen - positief en negatief - bij de verschillende druivenrassen?
- Welke onderstammen zijn gebruikt en hoe werkt dat?
- Wordt er eventueel biologisch of biologisch dynamisch verbouwd?
- Welke bestrijdingsvormen worden er ingezet?
- Waar wordt de oogst verwerkt; intern of extern?
- Welke machines en apparatuur worden gebruikt in het wijnmaakproces?
- Welke soorten wijn worden gemaakt?
- Waarin en hoe lang worden de wijnen gerijpt?
- Wordt de wijn zelf gebotteld?
- Kan er op de gaard geproefd worden van de geproduceerde wijn? En is dat wel of niet betaald proeven? Is dat altijd zo geweest? Als proeven betaald is, wat krijg je daarvoor?
- Hoe worden de seizoenarbeiders gevonden, gehuisvest en 'betaald'?
- Welke opleidingen hebben jij en je eventuele medewerkers gevolgd?
- Was/ wordt er externe kennis betrokken bij de keuzes en processen in het bedrijf?
- Dient de wijngaard een commercieel doel, of is het een hobby?
- Is de gaard winstgevend?
- Welke nevenactiviteiten waren/ zijn er ontplooid om additionele inkomsten te genereren?
- Welke nevenactiviteiten specifiek bij de opstart, in de periode dat de ranken nog geen productie draaiden?
- Wat waren de meest memorabele valkuilen geweest bij het starten van deze gaard?

Additionele interesse
- Is een dag(deel) educatief meewerken en leren mogelijk?
- Bestaan er stageplaatsen in het bedrijf en zou ik daar aanspraak op kunnen maken?

Ik neem aan dat ik deze vragenlijst na elk interview wel weer wat wordt aangepast, dus dit lijkt mij een hele goede eerste versie.

Nu had ik gisteren geblogd naar De Dassemus te willen gaan voor het eerste interview met een wijnboer... Maar ik heb net met mijn vrouw besloten om binnenkort er even uit te gaan, dus gaan we Maastricht een paar dagen bezoeken. Daar heen gaan, en dan geen wijngaard bezoeken, dat gaat er even niet in ;-)

Verder gegoogled en ik ben geprikkeld geraakt voor Domein De Stad Maastricht - www.domeindestadmaastricht.nl - door een aantal kreten op hun website. De belangrijkste zijn 'duurzaam aangelegde en beheerde wijngaarden', 'proefveld voor nieuwe wijngaarden met veelbelovende de afgelopen jaren ontwikkelde nieuwe rassen' en het voor mij onbekende ras Acolon.

Vanavond nog stuur ik het bedrijf een e-mail met het verzoek tot een interview.

Geen opmerkingen: