Dag 7

Gaard kiezen

Vandaag ben ik op zoek gegaan naar wijngaarden in Nederland die ik zou willen bezoeken. In de afgelopen jaren heb ik twee Nederlandse gaarden al eens bezocht. Deze gaarden heb ik leren kennen, door er simpelweg over te struikelen! Dit waren Hof te Dieren en de Dassemus in Chaam. Onderweg terug naar Tilburg, na het bezoek aan die tweede gaard, heb ik voor het eerst het idee gevormd om zelf iets te gaan doen met wijnproductie in Nederland.

Deze twee gaarden kom ik zeker weer eens terug, maar nu wil ik  op zoek naar een gaarden waar ik nog niet eerder ben geweest. Maar ja, hoe doe je dat dan? Hop, internet op, that's the modern way. Maar er is zo veeeeeeel! Ik selecteer de eerste gaard met een paar uitgangspunten:
- Uitstraling website
- Biologische productie
- Commerciële bedrijf

Vandaag ben ik nog niet tot de conclusie gekomen welke gaard ik als eerste ga bezoeken! Maar onderstaande viel me in het bijzonder op van een aantal sites. Later meer over de keuze van de eerste gaard.

Wijngaard De Reestdalhoeve
Reestlandhoeve is een wijngaard in Nederland, gelegen in het Reestdal, met uitstekende condities zoals een ijzeroer houdende, zanderige en waterdoorlatende bodem. De druiven worden zoveel mogelijk biologisch en bio-dynamisch geteeld.

Wijndomein de Slootgaert
Op de website van dit wijndomein schrijft de eigenaar Kees van Westrienen:
"... Het perceel was erg open, dus na aanschaf in november 2002 is eerst een windsingel aangeplant. Er is gekozen voor 2 verschillende windsingels. De noord- en westzijde bestaan uit coniferen, deze groeien goed dicht en nemen niet te veel ruimte in. De oost- en zuidzijde bestaat uit een windsingel van 2,5 meter breed en bestaat uit 21 soorten bomen en struiken (vooral besdragende). Dit is goed voor een gevarieerd vogel- en insectenleven."

De Swanenplaats
"In 1994 is de proefwijngaard, direkt achter de boerderij "De Swanenplaats", uitgebreid naar 300 m2 en 24 verschillende druivenrassen. Naar aanleiding van veelbelovende resultaten werd in 1999 de 2,5 hektare grote wijngaard gerealiseerd. Op kalkrijke oude zeeklei, vlak achter de IJsselmeer-/Markermeerdijk staan nu, op 1,25 hektare, zo'n 4000 druivenstokken die, juist op deze plek, ten volle kunnen profiteren van een microklimaat, die teweeggebracht wordt door het IJsselmeer/Markermeer."

Wijngaard Saalhof
Op de mooie, goed werkende wesite van deze producent staat:
"Onze Johanniter en Rondo wijnen worden volgens biologische richtlijnen gemaakt. In de wijnmakerij hebben we de capaciteit om 10000 liter wijn te produceren met de modernste middelen."
En verder "De smaak van de Johanniter 2011: meloen en mandarijntjes, overtreft al onze verwachtingen. Deze wordt in mei/juni 2012 gebotteld. De Fantastique rood heeft een smaak van kruiden en zwarte bessen met een robijnrode kleur. Deze wijn wordt gemaakt van de Rondo.Nieuw is de Pinot Noir Mono Cepage. We hebben een kleine hoeveelheid in 2009 op eikenhout gezet dit is een goede keuze geweest. Een wijn voor de Pinot liefhebber. Laat u verrassen! Onze topper van 2011 is “Het mirakel van Westfriesland” onze Secco wijn. Geprezen door Harold Hammersma in het NRC."

Geen opmerkingen: